От «народной религиозности» к «проживаемой религии»: дискуссия



Скачать 222.92 Kb.
Pdf просмотр
страница1/17
Дата22.01.2018
Размер222.92 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


1 7 а нна н
едзьведзь
От народной религиозности
к «проживаемой религии дискуссия
в польской антропологии религии
Anna Niedźwiedź
From «Folk Religiosity» to «Lived Religion»: Terminological
Debate within the Polish Anthropology of Religion
Anna Niedźwiedź — Institute of Ethnology and Cultural Anthropology,
Jagiellonian University in Kraków (Poland). a.niedzwiedz@uj.edu.pl
This article analyses the problematic and debated terminology used
specifically within Polish anthropology of religion and proposes new
paths more relevant in current transnational and non‑binary focused
interpretative contexts. In the 1980s, when the anthropological turn
in Polish ethnography/ethnology took place, «folk religiosity» was
the most common term used in anthropological studies on religion
within Polish academia (most of these studies focused on Catholicism
in a rural setting). This article examines the historical contexts which
led to the formation and popularization of this term. It also exposes
its limitations and contestations. Other terms used and debated
by Polish anthropologists, such as «folk‑type religion», «religious
culture», «popular religion», are discussed in relation to past and
present debates within the Polish anthropology of religion. As a
solution to overcoming the obstacles generated by the use of the «folk
religiosity» concept, the author proposes to introduce the term «lived
religion». The practical approach of «lived religion» goes beyond
«folk»«elite», «non‑official»«official» binaries. Coined within
the French sociology of religion (as «religion vécue») and since the
1990s popularized in Anglo‑Saxon anthropology, the term «lived
religion» reflects new approaches within studies on religion(s). These
focus on the practical dimension of religion as well as its materiality
Недзьведзь А. От народной религиозности к «проживаемой религии дискуссия в польской антропологии религии // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016. № 3. С. 172-188.
Niedźwiedź, Anna (2016) “From ‘Folk Religiosity’ to ‘Lived Religion’: Terminological Debate within the Polish Anthropology of
Religion”, Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 34(3): Данный текст представляет собой перевод переработанной статьи Niedźwiedź, A.
(
2014
) “Od religijności ludowej do religii przeżywanej”, B. Fatyga, R. Michalski (red.)
Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki, ss.
327
-
338
. Warszawa: Instytut
Stosowanych Nauk Społecznych.


Каталог: sites -> default -> files
files -> Валявский Андрей Как понять ребенка
files -> Народная художественная культура. Профиль Теория и история народной художественной культуры
files -> Отчет о научно-исследовательской работе за 2014 год ростов-на-Дону 2014
files -> Учебно-методический комплекс дисциплины философия для образовательной программы по направлениям юридического факультета: Курс 1
files -> Цветков Андрей Владимирович, кандидат психологических наук, доцент кафедры клинической психологии программа
files -> Программа итогового (государственного) комплексного междисциплинарного экзамена по направлению 521000 (030300. 62) «Психология»


Поделитесь с Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


База данных защищена авторским правом ©znate.ru 2017
обратиться к администрации

    Главная страница